رئیسان جمهوری تاجیکستان و قرقیزستان از مرزنشینان خود خواستند تا با خویشتنداری و کنترل احساسات از درگیری‌های مرزی با شهروندان کشورهای همسایه خودداری کنند.

ادامه تنش‌های مرزی بین تاجیکستان و قرقیزستان/ مرزنشینان دعوت به خویشتنداری شدند

به گزارش قدس آنلاین، رئیس جمهوری تاجیکستان به دنبال درگیری های مرزی هفته گذشته این کشور با قرقیزستان با سفر به شهر مرزی اسفره  و دیدار با مردم این منطقه،گفت: «یک بار دیگر به ساکنان اسفره یادآوری می کنم که باید با همسایگان خود در فضای تفاهم متقابل و حسن همجواری زندگی و ارتباط دوستانه برقرار کرده، بردبار باشند و تسلیم احساسات نشوند».

امامعلی رحمان تاکید کرد: حل مسائل مرزی-سرزمینی، هماهنگی مرزهای دولتی و تعیین مرزهای آن فرآیندی بسیار پیچیده است و مستلزم صرف زمان و تلاش فراوان متخصصان است.

رحمان گفت: «تاجیکستان حامی قاطع مذاکره و یافتن راه حل سودمند برای مشکلات موجود با در نظر گرفتن منافع ملی هر دو طرف است. من بار دیگر تأکید می کنم که مسائل مرزی بین دو کشور تنها از طریق مذاکره حل می شود و راه دیگری وجود ندارد.»

رئیس جمهوری تاجیکستان خاطرنشان کرد: «نباید فراموش کرد که ما تاجیک ها به عنوان یکی از قدیمی ترین ملت های جهان در طول تاریخ طولانی خود، همه مشکلات و مسائل نوظهور را به طور منطقی و با خویشتنداری و صبر حل کرده ایم.»

رحمان گفت: «من کاملاً به احساس بالای خودآگاهی ملی و میهن پرستی ساکنان سرافراز شهر باستانی اسفره ایمان و به آن اعتماد دارم و با کمال خرسندی متذکر می شوم که جوانان اسفرایی پیشرو و آغازگر همه اقدامات سازنده هستند.»

جباروف: مردم و رسانه های قرقیزستان از توهین به رهبران کشورهای همسایه پرهیز کنند

«سادیر جباروف» رئیس جمهوی قرقیزستان نیز در صفحه فیسبوک خود از مردم، روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان این کشور درخواست کرد که به مردم و رهبران کشورهایی که قرقیزستان با آنها مشکل مرزی دارد توهین نکنند.

جباروف نوشت: «زمانی که صحبت از مسائل درگیری با کشورهای همسایه می شود، به خود اجازه ندهید که مطالب مختلف رسانه ای که اطلاعات را تحریف و به رهبران این کشورها توهین می کند، پخش کنید. این با معیارهای اخلاقی و اخلاقی مطابقت ندارد. این توهین ها، تنها  باعث بروز اختلافات بیشتر و  نزاع بین دو ملت می شود.»

وی به مردم قرقیزستان قول داد که موضوع تحدید حدود مرزها تا سال ۲۰۲۵ حل شود. جباروف، اظهار کرد: «مشکلات مرزی اکنون ۳۰ سال است که حل نشده و  نیاز به دقت و آینده نگری زیادی دارد. مذاکرات در حال انجام است و  من قصد دارم این موضوع را قبل از پایان دوره ریاست جمهوری خود حل کنم».

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.